luni, 19 octombrie 2015

Biroul prietenos – mai verde, mai economic



Salutare,

De mic copil mi-au placut natura, plimbarile in aer liber, calatoriile (indiferent de destinatie) si orice tip de activitate desfasurata in aer liber. Natura este pentru mine un dar, iar orice moment liber pe care il am aleg sa il petrec afara. Acesta este si motivul pentru care mi-am facut casa pe pamant: sa am o curte unde sa pot iesi cand vreau, cum vreau, si unde sa ma pot bucura de soare si vant!

Tocmai pentru ca imi place natura incerc sa o protejez pe cat posibil: reciclez hartia, plasticul, metalul si sticla; opresc aparatele din casa atunci cand plec pentru mai multe ore; am plante de interior pe care le ingrijesc cu mare drag, am plante si in curte, pomi si fel de fel de arbusti, si multe altele…

Zilele trecute ma intorceam de la o intalnire cu un client si, in momentul in care am intrat in birou am simtit o mare tristete: caloriferele din birou erau date la maxim (pentru ca afara era frig), colegele mele stateau la tricou, iar geamul era intredeschis. Gandindu-ma la casuta mea, la obiceiurile mele si la ceea ce fac eu pentru a economisi energie electrica si pentru a proteja natura, m-am decis ca este momentul sa actionez si sa indrept, pe cat posibil, lucrurile.

Am mers direct la seful meu (care este si directorul general al companiei) si i-am povestit ce doresc sa fac, i-am oferit toate argumentele necesare si am reusit sa il conving sa facem toate schimbarile necesare pentru a eficientiza spatiul nostru de birouri din punct de vedere energetic.

Cum am primit acordul, m-am pus pe treaba: am intrat pe net, pe www.avizez.ro, si am facut o solicitare fata de cei de acolo, rugandu-i sa vina si sa faca o analiza a cladirii (biroul nostru este intr-o cladire cu un etaj pe care o si detinem). Am avut norocul sa dau peste adevarati profesionisti in termografie si nu numai, oameni care chiar stiu ce fac si care au fost extrem de amabili dar si de prompti.
Bloc neizolat termic - termoviziune  
Bloc neizolat termic
Auditul energetic al constructiei presupune determinarea de catre persoane specializate si autorizate a caracteristicilor termice si energetice si stabilirea din punct de vedere economic si tehnic solutiile de reabilitare si/sau modernizare termo-energetica a cladirii si a instalatiilor de apa calda si incalzire. Aceste constatari se fac pe baza datelor colectate din expertiza termica si energetica a cladirii.

Auditorii au sosit si au facut toate masuratorile necesare, cu fel de fel de aparate, camere de termoviziune, sonde, o gramada de chestii care aratau cam extraterestru, semn ca era ce trebuia pentru noi!
Solutiile oferite de ei au fost dincolo de asteptari. Au intrat atat de mult in detalii, incat totul a capatat o alta dimensiune si mi-am dat seama ca multe dintre ele sunt la indemana, insa nimeni nu le ia in seama ori din indiferenta, ori din simplul fapt ca le considera prea neinsemnate pentru a face diferenta.

Sa va spun cateva dintre aceste constatari si masurile propuse de cei mai buni auditori energetici Enermed Impex:
-  Au determinat existenta mai multor zone cu pierderi de caldura, cum ar fi de exemplu zona de la parter unde avusesera loc cateva interventii si unde izolatia termica nu fusese refacuta corect. Domnii auditori ne-au spus ca pierderile de caldura sunt foarte mari in aria respectiva, si ca exista si posibilitatea de aparitie a condensului si mucegaiului (igrasie pe romaneste), care ne-ar fi afectat si sanatatea, nu numai factura la incalzire. Solutia era simpla: curatarea zonei, uscarea ei si refacerea izolatiei asa cum trebuie, fie cu vata minerala, fie cu polistiren de 10 cm
-   Curenti de aer. O fereastra de la un depozit de documente nu fusese schimbata de ceva vreme si prin tamplarie se infiltra aer rece din exterior, ce producea si curenti de aer neplacuti in interior, dar si pierderi de caldura. Recomandarea a fost sa punem un geam termopan nou

 Bloc izolat termic - termoviziune
Bloc termoizolat
-   Celelalte ferestre au fost ok, insa pot fi si ele schimbate cu un geam termopan in trei straturi (tripan), care este mai eficient din punct de vedere energetic si al zgomotului, geamuri montate fie pe tocarie din PVC, fie din lemn triplu stratificat
-    Acoperisul din tabla a avut si el unele probleme. Tabla nu izoleaza termic, vara incalzindu-se excesiv si iarna lasand caldura sa se piarda. Recomandarea a fost izolarea podului de acoperis cu vata minerala si folie anticondens.
Aceste masuri sunt benefice atat pentru perioada de iarna, cat si pentru cea de vara, caci o buna izolatie pastreaza in interior o temperatura constanta, fara fluctuatii si fara sa fie necesar un consum ridicat de energie pentru a raci sau incalzi aerul
-   Centrala termica pe care o avem este una foate buna, si auditorii ne-au felicitat pentru alegerea ei: este o centrala pe gaz, insa in condensatie, nu clasica, adica are o eficienta de 110% (recicleaza gazele rezultate in urma arderii gazului metan si le foloseste pentru a preincalzi apa rece care intra in instalatie)
Pe langa aceste masuri/sfaturi la obiect, ne-au dat si alte indicatii, despre cum sa economisim energie electrica (din cate se pare am avut dreptate, chiar se consuma mult la noi in birou):
-   Aerisim doar dimineata si atunci cand este nevoie, iar atunci inchidem aerul conditionat sau caloriferele (dupa caz). Astfel se face o aerisire corecta fara a suprasolicita aparatul de racire sau fara a pierde caldura
-    Cand plecam acasa este bine sa inchidem toate aparatele, sa oprim monitoarele, imprimantele, luminile in birou, in baie, pe holuri, lasand doar luminile de veche
-  Sa utilizam becuri cu LED. Acestea sunt putin mai scumpe decat becurile normale, insa produc mai multa lumina, au o durata de viata mai mare si, cel mai important, sunt extrem de economice
- Telefoanele, tabeltele si alte asemenea aparate trebuie scoase din priza imediat dupa ce s-au incarcat, pentru ca economisim si energie, dar si viata aparatelor in sine
       Scara eficientei energetice
Scara eficientei energetice
- Monitoarele pot fi reglate astfel incat luminozitatea lor sa fie diminuata – face bine si la ochi, si la buzunar J
-  Frigiderul din bucataria biroului nu trebuie supraincarcat, caci si consumul de curent electric va fi pe masura
- Espressorul sau cafetiera pot fi folosite doar la nevoie, adica nu trebuie sa lasam cafea in cana pe plita incinsa pentru a o mentine calda. O putem pregati pe moment sau incalzi atunci cand dorim sa o servim.
-   Alegerea aparatelor – indiferent de tipul si utilizarea lor – trebuie sa se faca si pe baza  eficientei energetice (acea scara de la A (A+ sau A++) pana la G).
Sunt multe lucruri pe care le putem face cu totii pentru a diminua consumul de energie electrica, protejand astfel si mediul, insa pe multe dintre ele nu le cunoastem si pe altele le consideram prea mici si nesemnificative.
Va spun din experienta: facturile la curent si gaze chiar scad dupa ce implementezi astfel de masuri.

Spor!


PS: Acest minunat articol care mi-a prilejuit aduceri aminte a fost scris pentru SuperBlog 2015.

Niciun comentariu :

Trimiteți un comentariu